Wszystko i nic

Jak pozyskać klienta i sprawić, by został nim na dłużej?

Jak pozyskać klienta? To pytanie zadają sobie zawsze wszyscy nowi przedsiębiorcy. Trudno jest zaczynać kompletnie od zera, gdy nie mamy za sobą społeczności, która zaufała nam już wcześniej przy jakimś projekcie. Ale stosując kilka zasad opisanych w tym poście jesteście w stanie zbudować w krótkim czasie naprawdę zaangażowaną społeczność. Chcecie wiedzieć jak? Już Wam podpowiadam 🙂

Nasz sposób na to jak pozyskać klienta!

Już na samym początku muszę zaznaczyć, że jest to droga jedynie dla wytrwałych. Bo pozyskiwanie klientów jest naprawdę czasochłonne, ale skuteczne i faktycznie się opłaci.

Pomyśl, gdzie najchętniej robisz zakupy? Komu ufasz najmocniej? Czy wybierzesz sklep, lub usługę jeśli nie czujesz, że łączy Cię “z nim” jakaś więź? Ja tego nie zrobię. Nawet jeśli pierdyliard instablogerek powie mi, że nie ma na świecie lepszej oferty niż tam, ja i tak z niej nie skorzystam dopóki sama nie “poznam” właściciela danego biznesu.

To oczywiste, że nie podasz każdemu ręki, nie uśmiechniesz się stojąc z nim twarzą w twarz. Nie zawsze jest to możliwe. Jeśli jest, to staraj się spotykać z potencjalnym klientem  i to najlepiej w nie zobowiązujących okolicznościach. Teoretycznie, robiąc coś zupełnie za darmo tracisz na tym swój czas i pieniądze ale jeśli spojrzysz na to z drugiej strony, to po pierwsze możesz zyskać nowe znajomości, po drugie zdobyć zaufanie potencjalnego klienta, po trzecie – ten potencjalny klient może zrobić szum wokół twojego biznesu wśród jego  znajomych. I co.. dalej uważasz, że z takich działań nie ma żadnych korzyści?

A jeśli dodatkowo wręczysz przy takiej okazji jakichś drobny upominek, tym lepiej. Gadżety reklamowe typu długopis czy notes to zawsze fajna opcja a przy okazji klient otrzymuje w pewnym sensie jakby Twoją wizytówkę. Już zawsze, kiedy weźmie do ręki ten długopis przypomni sobie o Twojej działalności – taki mały trik marketingowy, robiący przy okazji bardzo miłe wrażenie.

No dobra.. ale co zrobić, jeśli z tym klientem nie możesz się spotkać?

A przecież może tak się przytrafić choćby wtedy, gdy działasz jako firma ogólnopolska. Nie pojedziesz z gór nad morze tylko po to, by uścisnąć komuś dłoń, porozmawiać z nim krótko i tym samym zdobyć jego zaufanie. To prawda. Jak pozyskać klienta w takiej sytuacji? Mimo wszystko możesz sprawić, że Twój potencjalny klient Cię “pozna”. W jaki sposób?

  • pisz bloga! Pisz zawsze o tym, co dotyczy Twojej działalności a dodatkowo poruszaj na blogu takie tematy, które odpowiedzą na wątpliwości osób odwiedzających twoją stronę. Tworzenie treści na blogu – oczywiście odpowiednio zoptymalizowanej – to dodatkowo opcja, która pomoże tobie wy pozycjonować twoją stronę a co za tym idzie, również zdobyć klientów “z wyszukiwarki”. Wysoka pozycja w google jest bardzo ważna. Tylko wtedy trafi do Ciebie klient, który być może inaczej nigdy by cię nie odnalazł. Blog zatem to nie tylko wizytówka, możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, ale również ogromna pomoc w walce z konkurencją!
  • bądź otwarty na kanały w SM. Z ręką na sercu powiem Wam, że nie testowałam wszystkich możliwych kanałów ale wiem, jak pozyskać klienta poprzez Instagram czy facebook. Uważam, że szczególnie ważny w biznesie jest profil na Instagramie. I nie tylko dlatego, że możemy tam wrzucać nieograniczoną liczbę zdjęć ale też dlatego, że wolno nam tam nagrywać Instastory, czyli krótkie filmiki, które znikają po 24 godzinach, o ile ich nie zapiszemy. Poprzez te filmiki możemy jakby “rozmawiać” z obserwatorami. Oni obserwują nasze codzienne poczynania i czują, jakby się z nami kumplowali. To ważne. Tak rodzą się relacje. Dodatkowo i Instagram i  Facebook daje nam możliwość tworzenia tzw. “live”. Wówczas możemy na żywo odpowiadać na pytania obserwatorów.
  • nie bój się prosić o reakcje! To też ważna kwestia. Jeżeli będziesz liczyć tylko na dobrą wolę swoich obserwatorów możesz nie doczekać się udostępnień czy polubień swoich postów a przecież właśnie dzięki takim reakcjom wieść o twojej działalności niesie się dalej. Nie ma nic złego w proszeniu o nie. Dlatego rób to zawsze, kiedy masz taką okazję. Szybko zauważysz, że klienci, którzy już nabrali do Ciebie zaufania i zwyczajnie Cię lubią, z wielką chęcią zaczną udostępniać materiały a w końcu wejdzie im to w krew 😉 i przestaniesz się upominać. Ja wiem, że to proszenie jest trochę jak “żebranie”. Ale czasami trzeba zwyczajnie zdjąć z głowy koronę 😉
  • bądź pomocny! Jeśli ktoś prosi Cię o pomoc a Ty potrafisz jej udzielić – nigdy nie odmawiaj. To też dobry pomysł na to, jak pozyskać klienta. Jeśli raz pomożesz bezinteresownie, ta osoba na pewno do Ciebie wróci po więcej i chętnie zapłaci za usługę. A nawet jeśli nie ona, to jej znajomi bo bądź pewien, że dzięki niej na pewno się o tobie dowiedzą.
  • oferuj to, czego ludzie oczekują. Nawet najbardziej wyczesany biznes, dopracowany zarówno od strony marketingowej jak i każdej innej NIE WYPALI, jeśli nie znajdzie swojego odbiorcy. Dlatego jeżeli chcesz pozyskać klienta musisz najpierw zrobić rozeznanie rynku i dowiedzieć się, czy twój pomysł DA SIĘ SPRZEDAĆ. Jeśli będzie zapotrzebowanie staraj się ZAWSZE oferować to, czego oczekują od ciebie ludzie. Słuchaj ich, zmieniaj swój biznes dla nich i pod nich. To jeden z dużych kroków do sukcesu.

Pozyskiwanie klienta jest mozolne i czasochłonne ale jeśli zależy ci na rozwoju własnego biznesu musisz poświęcić na to swój czas. Nawet jeśli efekty zobaczysz dopiero po kilku miesiącach, to one w końcu przyjdą. Ja buduję swoje nowe projekty zawsze na tym samym fundamencie. Ale ten fundament też budowałam latami po to, by z każdym rokiem móc dobudować do niego część murów. Wierzę, że jeśli będę wytrwała, uda mi się też “wstawić okna i drzwi” 🙂 Dach już się tworzy. I tobie też tego życzę!

Udostępnij: