Wszystko i nic

Czy kobiety planujące ciążę powinny brać witaminy? Odpowiadamy

Ciąża i okres bezpośrednio ją poprzedzający bez wątpienia są czasem wzmożonego zapotrzebowania na składniki energetyczne, budulcowe, a także mikroelementy i specjalnie dedykowane witaminy dla planujących ciążę. Ich należyta podaż jest niezbędna dla jej prawidłowego przebiegu, a pewne niedobory mogą nawet uniemożliwić zajście w ciążę. Dostarczenie właściwej ilości niezbędnych witamin wraz z dietą jest bardzo trudne w tym okresie, czasami wręcz niemożliwe, stąd konieczność ich suplementacji farmakologicznej.

Które ze składników odżywczych powinny być suplementowane w okresie prekoncepcyjnym?

Planując ciążę należy zadbać o dostarczenie do organizmu właściwej porcji witamin i innych składników odżywczych. Szczególnie ważna jest odpowiednia podaż folianów, witaminy D, jodu, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i choliny.

Kwas foliowy

Kwas foliowy, a właściwie jego połączenie z aktywną zmetylowaną formą, co ma zapewnić lepszą biodostępność, jest niezwykle ważnym składnikiem, niezbędnym dla prawidłowego przebiegu ciąży. Suplementację należy rozpocząć minimum 6 tygodni przed planowaną koncepcją i kontynuować w czasie ciąży. Niedobory kwasu foliowego mogą w konsekwencji prowadzić do wzrostu ryzyka poronień, wystąpienia wad cewy nerwowej, serca i układu moczowego płodu, a u matki być przyczyną anemii czy zakrzepicy.

W okresie prekoncepcyjnym zaleca się przyjmowanie 0.4 mg kwasu foliowego, najlepiej w połączeniu z witaminami B6 i B12, które wspierają przemiany folianów w organizmie.

Witamina D

Prócz regulowania gospodarki wapniowo-fosforanowej, która odpowiada za kształtowanie się układu kostnego dziecka, witamina D jest szczególnie ważna jeśli chodzi o witaminy dla planujących ciążę. Oddziałuje na czynność jajników umożliwiając koncepcję, a także utrzymanie ciąży na jej początkowym etapie.

Cholina

Cholina wspiera namnażanie się komórek zarodka, wpływa na proces zamykania cewy nerwowej czy – jak dowodzą najnowsze badania – moduluje właściwy odczyt genów. Warto zatem zadbać o jej prawidłową zawartość w diecie przyszłej mamy, tym bardziej, że aż 90% ciężarnych nie przyjmuje zalecanej dawki choliny.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Odpowiednia zawartość WKT w diecie wpływa na niezaburzony rozwój siatkówki oka oraz mózgu dziecka. Obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu I, alergii oraz nadciśnienia tętniczego w wieku dorosłym. Co więcej, optymalna podaż WKT ma znaczenie dla wydłużenia czasu trwania ciąży oraz na wzrost masy urodzeniowej noworodka bez zwiększenia ryzyka makrosomii.

Jod

Niedobory jodu wywołujące hipotyroksynemię (obniżenie produkcji hormonów tarczycy), mogą skutkować nieodwracalnym uszkodzeniem mózgu, prowadzącym do opóźnienia rozwoju neuropsychologicznego dziecka. Niedoczynność tarczycy związana z niedoborami jodu może przyczynić się ponadto do wzrostu ryzyka poronień oraz porodów przedwczesnych.

Udostępnij:
  • Ja pamiętam, że całą ciążę brałam jakieś specjalne witaminy dla kobiet w ciąży właśnie 🙂